Het verhaal van Jorik

De situatie

“Mijn situatie is ontstaan door een scheiding. Er werd ook een behoorlijke alimentatie geëist. Daarnaast had ik in die tijd ook een huis met mijn ex en de kinderen gekocht. Ik ben in het huis blijven wonen en heb het huis met een restschuld moeten verkopen. Door deze situatie kon ik namelijk mijn hypotheek niet betalen en kreeg ik meer schulden. Ik moest een andere woning vinden. Ik moest in de vrije sector iets zoeken. Ik heb nu een mooi huurhuis, maar de huur is hoog omdat dit huis op dat moment de enige keuze was. Al die tijd was ik in loondienst, maar uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen. In 2019 heb ik een mooi jaar gedraaid.

Corona
Maar toen kwam corona om de hoek kijken. Op dat moment werden veel opdrachten ingetrokken. Eén opdracht ging wel door en ik kon gelukkig 10 uur in de week werken. Maar dit hield een keer op. Nu zit ik weer in de situatie waar ik net uit ben gekomen. Dat is echt pittig.

Potjes
Er zijn allemaal mooie potjes, maar ik val overal tussen. Ik heb bijvoorbeeld geen kantoorpand en soms verdien ik net iets teveel. Een ander huurhuis ligt niet voor het oprapen. Dit zijn best kopzorgen. Ik kan me ook minder goed focussen op mijn bedrijf. Ik probeer kredieten aan te vragen, maar dit is ook niet gemakkelijk.

Hulp zoeken
Ik zag 0800-8115 voorbij komen en ik besloot te bellen. Misschien zou het me helpen. Ik loop al een aantal jaar met het idee om mijn verhaal te verwoorden, om te kijken wat ik ermee kan doen. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben met financiële problemen. Ook al doe je je uiterste best, je kunt klem komen te zitten. Soms heb ik het gevoel dat je echt pas wordt geholpen als je in de goot ligt. Via 0800-8115 heb ik via de gemeente een TOZO-aanvraag gedaan. De aanvraag was niet echt moeilijk, dat was wel heel fijn.

Mensen in de omgeving
De meeste mensen in mijn omgeving zijn op de hoogte van de situatie. Ik heb losgelaten dat ik maar moet doen alsof alles goed gaat. Ik denk dat je nog toegankelijker wordt als je open bent.

Toekomst
Ik ben een eeuwige optimist. Soms ben ik best klein te krijgen als er weer een betalingsherinnering binnenkomt en ik er achteraan moet bellen. Ik krijg vaak begrip, maar het is niet leuk. Je wilt je verplichtingen nakomen en betalen. Ik heb goede hoop dat het nu de goede kant op gaat!”

0800-8115 gaf Jorik net het laatste duwtje in de goede richting. Heb jij die ook nodig? Bel ons gerust, wij helpen je graag. (Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8:30 – 17:00 uur)

Terug naar: Verhalen